OLEH : USTAZ KAMARUDIN BIN HAJI SIDEK
Fahaman sesat seterusnya ialah Nasionalisme iaitu satu fahaman yang menjadikan ikatan bangsa, bahasa dan kawasan sebagai matlamat perjuangan. Ia tak ambil kira batas-batas keadilan Islam sehingga menjadikan satu falsafah politik, ekonomi dan sebagainya seperti memberi sokongan padu terhadap sikap pemimpinnya menentang perlaksanaan hudud yang dituntut agama kerana ikatan kepartian.
Kefahaman ini boleh dikatakan lahir dari fahaman sekular yang mengukur semua perkara tanpa mengambil kira kepentingan akidah agama. Bergerak dengan perpaduan kononnya.
Berbeza dengan prinsip Islam yang meraikan ikatan bangsa dan keturunan tetapi selagi ia tidak membelakangkangkan dan melanggar syariat Allah S.W.T.
Sikap kenegerian (asobiah) juga boleh dikategorikan sebagai fahaman nasionalisme jika ia membawa perasaan tak mahu membantu pihak lain atas dasar berlainan negeri sedangkan satu agama
bersambung
Fahaman sesat seterusnya ialah Nasionalisme iaitu satu fahaman yang menjadikan ikatan bangsa, bahasa dan kawasan sebagai matlamat perjuangan. Ia tak ambil kira batas-batas keadilan Islam sehingga menjadikan satu falsafah politik, ekonomi dan sebagainya seperti memberi sokongan padu terhadap sikap pemimpinnya menentang perlaksanaan hudud yang dituntut agama kerana ikatan kepartian.
Kefahaman ini boleh dikatakan lahir dari fahaman sekular yang mengukur semua perkara tanpa mengambil kira kepentingan akidah agama. Bergerak dengan perpaduan kononnya.
Berbeza dengan prinsip Islam yang meraikan ikatan bangsa dan keturunan tetapi selagi ia tidak membelakangkangkan dan melanggar syariat Allah S.W.T.
Sikap kenegerian (asobiah) juga boleh dikategorikan sebagai fahaman nasionalisme jika ia membawa perasaan tak mahu membantu pihak lain atas dasar berlainan negeri sedangkan satu agama
bersambung
Tiada ulasan:
Catat Ulasan