Pengikut

Selasa, 27 Mei 2008

UMNO MERUDUM DILANDA TSUNAMI POLITIK

Oleh : KBS

1)Tun Dr. Mahadhir isytihar keluar Umno pada 19 / 5 / 08.

Komen: Tun mengulangi sejarah Dato Onn Jaafar pengasas Umno pada 1946 akhirnya meninggalkan Umno tubuh parti Negara dan Tungku Abd. Rahman mati dalam Parti Semangat 46.Cuma Tun Razak saja tak sempat keluar. pada dasarnya saya setuju Tun keluar Umno sebelum dipecat, kalau ahli biasa dah lama kena pecat tapi Tun ada keistimewaan sikit. Tun bersikap gentlelman nak lawan Pak Lah biar keluar dulu, kalau duk dalam Umno banyak terikat dengan displin parti, tak le macam setengahnya nak lawan tapi teragak – agak sebab duk dalam rumah Umno lagi. Tun dah 22 tahun mengetuai Umno dan kerajaan, dia nampak kapal Umno dah terlalu banyak bocor tak boleh nak tampal lalu selamatkan diri lebih afdhal, tapi yang pembodek Umno kat kampong ni begitu taat setia sanggup karam bersama Pak lah dan Ali Rustam. Baiknya Tun secara terbuka menyeru semua ahli Umno sama – sama tinggalkan parti Umno yang dah usang tu. Saya percaya suara Tun masih berpengaruh lagi. Sesaorang yang nak mati boleh Tuhan ambil nyawanya dengan mudah tapi kekadang Tuhan beri sakit dulu lebih baik untuk umatnya agar boleh beringat dan bertaubat kembali kepada Allah. Nampaknya begitulah nasib Umno tuhan tak pupuskan begitu cepat, tapi diberi sakit dulu yang berbentuk percakaran dan sebagainya. Semua pemimpin dan ahli Umno sedang saksikan bersama bagaimana ruh Umno akan keluar dari jasadnya. Saya pun tak tahu berapa lama nazaknya hanya tuhan yang tahu tapi kalau ikut teori politik saya tak lebih bulan September tahun ini. Nak tolong selamatkan pun Tun Gafar dah pergi. Kalau dia masih hidup pun, dia sendiri tak berkenan dengan Pak Lah. Nak harap Tan Sri Aziz Tapa pun, apa dia boleh buat, kalau nak berpantun boleh le panggil dia. Begitu tragis pilu dan sedih riwayat Umno, diawal penubuhannya cemerlang, pertengahannya terbilang, kesudahannya malang.

2) Setiap hari cerita Cek Det keluar Umno tersiar dalam media, Pak Lah pula sibuk menghadiri majlis sumpah setia ahli Umno kepada kepimpinannya. Najib pun pura – pura bersumpah setia. Datuk Sharil Samad pun komen sikap Cek Det, sampai dah terlupa dia pun dulu pernah keluar Umno masuk pilihanraya guna lambang kunci. Macam – macam le gelagat parti asobiyah melayu ni. Sebelum nak mati ni, habis semua disebutnya. Golongan agamawan dalam UMNO tak berperanan langsung, mana pergi Imam Firdaus Al Hafiz dan Dr. Mashitah Ibrahim, baca doa aja lah………

3) Bila saya baca Siasah gambar artis Amy Search cium tangan Tok Guru MB Kelantan dan katanya saya tak takut dilebel dengan PAS, ini satu perkembangan yang menarik. Apa yang peliknya golongan agama akhir zaman ni pulak takut dengan lebel cenderung kepada pada PAS, sekadar simpan dalam hati aja….. kononnya biar tuhan saja yang tahu.

4) Pulau Batu Putih milik Singapura.
Begitulah nasib negara dizaman Pak Lah, bertahun – tahun lamanya kes perbicaraan kedaulatan pulau tersebut di ICJ tapi keputusan malangnya dizaman Pak Lah jadi PM dan Ghani Pataail peguam negaranya yang cerdik lagi bijaksana. Inilah namanya Cemerlang, gemilang, terbilang dan malang.

5) Semenjak BN hilang 5 negeri, nampaknya Melaka jadi mangsa kerana dianggap selamat disebabkan PAS dan PKR tak menang satu kerusi pun. Jadi program besar – besar negara terpaksa bertumpu di Melaka saja. Hari guru kebangsaan baru – baru ini khabarnya di pindahkan dari Kedah ke Melaka, Jom heboh musim 2008 pun bermula di melaka. Selepas ini dijangkakan banyak lagi program akan terasmi disini…… itu yang Ali Rustam nak, kononnya kerajaan Melaka banyak aktiviti dan terkehadapan. Dia dapat nama, yang nak mati rakyat Melaka dikerah buat itu dan ini… Kebetulan kerajaan negeri tak ada duit nak buat program mega apa lagi…. Pusat tolong bawa ke Melaka.

Tiada ulasan: