Pengikut

Ahad, 26 Disember 2010

ISLAM TIADA TEMPAT DI MELAKA !

Hari ini Melaka sebagai tuan rumah sambutan perayaan krimas peringkat kebangsaan yang diadakan di perkampungan portugis Ujung Pasir Melaka. Kononnya di situlah perkampungan bersejarah kerana didiami oleh saki baki orang portugis yang pernah menjajah Melaka satu ketika dahulu.
Ali Rustam dan kuncu - kuncunya begitu berbangga dapat jadi hos perayaan tersebut. Seluruh rakyat Melaka diseru datang meraihkannya seperti seruan mengerjakan haji ...... Okeylah saya tiada masaalah dalam perkara ini, kerana Malaysia dah perakui dan menghormati agama dan adat istiadat bangsa lain.
Cuma apa yang rakyat Melaka pertikaikan ialah kenapa kerajaan Melaka tak tonjolkan Melaka dengan sejarah Islamnya yang begitu indah. Pengkaji sejarah tanah air selalu mengaitkan Melaka apabila berbicara tentang perlaksanaan kanun syariah. Tetapi kerajaan negeri memandang sepi perkara ini ! Sekarang tahun 2011, bermakna genap 500 tahun kerajaan Islam Melaka ditumbangkan oleh penjajah. Kenapa kerajaan negeri tak bongkar semula sejarah yang begitu bernilai itu ? sekurang - kurangnya diseminarkan, dijadikan teks khutbah dan sebagainya. Tapi apa nak dikatakan, dah dasar pemimpin UMNO, perkara berhubung dengan agama bukan agenda utamanya....... mungkin penjajah Belanda dan Portugis dianggap berjasa kepada rakyat Melaka ? sekurang - kurangnya dapat tarik ramai pelancong.....

Tiada ulasan: